- Indiaweb - http://www.indiaweb.nl -

Vervoer

Met de trein

trein IndiaHet Indiase spoorweg- systeem is het grootste van Azië en het op één na langste ter wereld. Er is 60.900 km spoorlijn aangelegd, er zijn meer dan 7000 stations en meer dan 11.000 locomotieven, waarvan een aantal met stoomaandrijving. Reizen met de trein is relatief goedkoop.

Het treinverkeer wordt door het hele land verzorgd door het overheidsbedrijf de Indian Railways. Het reizen met de trein in India is een heel avontuur. Treinen zijn vaak vol of erg druk. In de krant ‘Times of India’ (overal te vinden voor een paar roepies) kun je op pagina 2 zien of het zin heeft een poging te ondernemen een ticket te reserveren op het station of niet, ze vermelden er hoe vol de treinen al zitten. Hou rekening met de Indische feestdagen. Heel wat Indiërs reizen gedurende de maand november naar familie.

Een standaard passagierstrein herbergt vele compartimenten van verschillende klassen. Niet alle klassen zijn echter in een trein te vinden.

Onderstaande overzicht geeft een overzicht van de klassen die worden gebruikt.

1A The First Class AC (eerste klas met airco) Dit is de duurste klas met prijzen die in overeenstemming zijn met die voor vliegreizen. Deze wagon met airconditioning is alleen aanwezig op de populaire trajecten tussen de verschillende metropolen en kan achttien passagiers vervoeren. De wagons hebben vloerbedekking, slaapaccomodatie, inclusief bedgoed, en de mogelijkheid voor privé-coupés.

2A AC-Two tier (twee verticale rijen met airco) Wagons met airconditioning en slaaphutten, voldoende beenruimte, gordijnen en persoonlijke leeslampen. Met gordijnen voor de privacy als afscheiding en het bedgoed zit in de prijs inbegrepen. Een wagon op een breedspoor kan 48 passagiers vervoeren.

FC First Class (eerste klas) Hetzelfde als 1A, maar zonder airconditioning. Deze wagons komen niet zo vaak voor.

3A AC Three tier (drie verticale rijen met airco) Wagons met airconditioning en slaaphutten. Minder goed uitgerust dan 2A, met meestal geen leeslicht en gordijnen voor de privacy. Een wagon op een breedspoor kan 64 passagiers vervoeren.

CC AC Chair Car (zitwagon met airco) Een wagon met airconditioning en totaal vijf stoelen op een rij. Wordt gebruikt voor dagreizen tussen de steden.

EC Executive Class Chair Car (luxere zitwagon met airco) Een wagon met airconditioning en totaal vier stoelen op een rij. Wordt gebruikt voor dagreizen tussen de steden.

SleepclassSL Sleeper Class (slaapwagon) De slaapwagon is de meest voorkomende wagon en per trein zijn er meestal zo’n tien wagons hiervan te vinden. Dit zijn gewone slaapwagons, waarvan de slaaphutten per drie verticaal zijn gestapeld. Een wagon op een breedspoor kan 72 passagiers vervoeren.

2S Seater class (zitwagon) Hetzelfde als de CC, maar zonder airconditioning.

G General (algemeen) De goedkoopste klasse met zitplaatsen die gemaakt zijn van geperst hout. Een zitplaats kan niet gegarandeerd worden en de treinkaartjes worden normaal gesproken twee uur voor het aangekondigde vertrek vrijgegeven. Deze wagons zijn meestal zeer druk.

Aan het einde van de trein bevindt zich een speciaal compartiment voor de conducteur. Een standaard passagierstrein heeft in het algemeen vier compartimenten voor klasse G, twee aan de voorkant en twee aan de achterkant, waarvan er een alleen voor vrouwen. Het exacte aantal is afhankelijk van de behoeften op een traject. Een bagagecompartiment wordt ook aan de voorkant of achterkant toegevoegd. In sommige treinen zijn er ook postcompartimenten aanwezig. Op langere treintrajecten bevindt er zich in het midden van de trein meestal ook een voorraadwagon.

Zie voor meer informatie: The Indian Railways Fanclub

Bus India

Met de bus

Bussen variëren per staat, maar op de belangrijkste routes kunt u meestal een keuze maken tussen gewone, express, semi-luxe, deluxe airconditioning en zelfs deluxe slaapbussen. Naast de private busbedrijven rijden op de belangrijke routes vaak ook overheidsbussen.

In India rijden er in het zuiden vaak goede express bussen tussen grote steden. Het voordeel van met de bus reizen is dat het in India soms erg lastig kan zijn om een treinkaartje te krijgen. In Noord-India kan je wel beter met de trein reizen hoewel de bussen daar steeds beter worden.

Bussen van een prive maatschappij vind je makkelijk, ze hebben overal medewerkers die jou snel weten te vinden. De prijzen en kwaliteit van privé bussen wisselen echter erg. Meestal zijn privebussen wel duurder.

Zie voor meer informatie:

Met het Vliegtuig

Als je niet heel vele tijd hebt en toch veel wilt zien is vliegen tussen de verschillende steden een goede keuze.
Binnenlandse vluchten worden meestal verzorgd door de staatsmaatschappij Indian Airlines. Het netwerk omvat 70 steden. Er zijn ook lijnvluchten naar de buurlanden Pakistan, Thailand, Nepal, Bangladesh, Sri Lanka, Afghanistan en de Malediven. Er is een luchthavenbelasting (ook voor kinderen) van 150 roepie voor passagiers met de bestemming Afghanistan, Bangladesh, Bhutan, Birma, Malediven, Nepal, Pakistan en Sri Lanka en van 300 roepie voor alle overige landen. Toegestaan gewicht aan bagage: 20 kg per volwassene; op internationale vluchten in de 1e klasse 30 kg per volwassene.

Vliegroutes van Indian Airlines

buiten de nationale maatschappij bestaan er in India verschillende privé maatschappijen die binnenlandse vluchten verzorgen. Zij brengen, met hun kleine maar stevige toestellen, je naar de meest afgelegen uithoeken van India.

Met de Taxi

taxi\'s india

In de grotere steden rijden er veel taxi’s en bij het gebruik hiervan is het van belang dat je de ritprijs vooraf heel duidelijk afspreekt!
De meeste taxi’s beschikken namelijk niet over een meter en die hem wel hebben weigeren deze nogal eens aan te zetten. Bij taxi’s, die wel met een meter werken, ben je bovendien nog niet verzekerd van een vaste prijs. De tarieven stijgen namelijk vaak sneller dan dat de meters aangepast worden en dus heeft de taxichauffeur een kaart met conversiekoersen waarop de werkelijke prijs staat aangegeven.
Je kunt echter nooit met zekerheid stellen of de meter niet al aangepast was en je geen dubbele conversie betaalt. Het is daarom het verstandigst om hoe dan ook van tevoren de ritprijs af te spreken en bij aankomst pas te betalen.